afspraak
Terug naar overzicht

Yoga

Binnen INNER wordt Yoga ingezet als voortraject van therapie, als nazorg, maar ook als ontspanningsmiddel. 

Ouder - Kind/ kleuter Mindfulness

Ouder - kind Mindfulness is er voor kinderen tussen de 6 jaar en 12 jaar om samen met één ouder te volgen. Het is een moment om samen tot rust te komen, te bewegen en te verbinden. Via verhalen doen ouder en kind samen Mindfulness. Zowel ademhalingsoefeningen en relaxatie komen aanbod. Kortom een moment van samen genieten met een handboekje om thuis ook verder te oefenen. Praktisch en onmiddellijk helpend! 

Deze sessies gebeuren 1 op 1 met onze coach Jantina en zijn niet in groep. Contacteer jantina@inner-center.be om een afspraak vast te leggen. 

Er zijn wel Mindfulness trainingen voor kinderen in groep, maar dit is dan zonder de ouders. 

Yoga voor kinderen

Kinderyoga/ kleuteryoga

 

In deze drukke wereld is een moment van rust ook voor kinderen meer dan welkom. Een moment waarop ze kunnen loslaten en gewoon zichzelf mogen zijn. Via kinderyoga kunnen kinderen op een speelse manier met zichzelf en met yoga in contact komen

We doen verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen, spelletjes en relaxatie. Kinderen leren zo hun lichaam kennen en respecteren. Alle lesjes worden gegeven in de vorm van een verhaal en stimuleren zo de fantasie van de kinderen.

Trainer: Ellemieke Vermolen

 

Yoga voor tieners

Als tiener maak je op relatief korte tijd veel veranderingen mee. Zowel op fysiek, mentaal, emotioneel als sociaal vlak. Dit is niet altijd even gemakkelijk. Yoga en meditatie kunnen helpen bij het omgaan met deze veranderingen.

Samen met leeftijdsgenoten kan je de wondere wereld van yoga ontdekken. Yoga helpt je om uit je hoofd te komen en in je lijf. Je leert om meer te voelen en bewust te zijn van je ademhaling. Dit kan je helpen tot rust te komen en meer vertrouwen te hebben in jezelf.

De sequenties worden aangepast aan de noden van de tieners, aangezien zij zich in een periode bevinden waarin veel verandert en gebeurt. Daarom is het belangrijk om in die wervelwind van ervaringen en hormonale veranderingen het contact met het eigen lichaam te behouden en dat lichaam de mentale rust te bieden die het verdient. Dit uurtje biedt de mogelijkheid even dicht bij jezelf te komen en te groeien in je lichaam, kracht en persoonlijkheid.

Tieneryoga start pas terug vanaf januari 2022.

Yoga voor volwassenen: welke vormen

1) Mindful Bewegen

Tijdens deze lessenreeks gidsen we jou vanuit stress en pijn naar rust, kracht en balans in lichaam en hoofd.

In onze samenleving wordt onze mentale activiteit constant gestimuleerd en kunnen de stress levels hoog zijn. Contact maken met je lichaam helpt met het verwerken van stress en alle prikkels die je ontvangt tijdens de dag. Wanneer je bewust wordt van je lichaam kan je beter aanvoelen waar je grenzen liggen.  

Je lichaam is een levend klankbord die elke seconde van de dag met jou spreekt en communiceert. Je lichaam spreekt niet met woorden maar via signalen zoals spanning, pijn en temperatuur. Op tijd contact maken met je lichaam is dus één van de van de grootste cadeaus die je jezelf kan geven om de taal van je lichaam beter te leren begrijpen. 

Zo breng je jezelf op de hoogte met wat er energetisch, mentaal en emotioneel bij jou gebeurt.

Daarnaast is het ook belangrijk om ons bindweefsel, ook wel fascia genoemd, fit en gehydrateerd te houden om onze gezondheid en levenskwaliteit diepgaand te verbeteren in zowel mind als body.

Via de zachte maar krachtige bewegingen van de Bowspring-methode leer je met mindful aandacht bewegen om zo je gedachten te resetten en je lichaam vitaal te houden. 

Wat leer je tijdens deze reeks? 

  • Jezelf leren ontspannen
  • Thuiskomen in je lichaam 
  • Het hertrainen van een natuurlijke en lichte lichaamshouding
  • Gespannen spieren ontspannen en slapende spieren activeren
  • Functionele bewegingen die je kan integreren in je dagelijks leven 

2) 5 elementen yoga

De wereld rondom ons en onze innerlijke wereld zijn een reflectie van elkaar. De elementen die we kunnen observeren in de natuur (aarde, water, vuur, wind en ether) zijn ook aanwezig binnenin onszelf.

 

Via specifieke yogahoudingen werken we in op bepaalde elementen. Doorheen het jaar focussen we op specifieke elementen afhankelijk van het seizoen. Dit zorgt ervoor dat we meer afgestemd zijn op de kenmerken, kwaliteiten en energie die in een bepaald seizoen aanwezig zijn. Hierdoor ervaren we meer harmonie, meer flow.

 

De 5 elementen waarrond we werken en hun kwaliteiten:

Aarde: veiligheid, stevigheid,ons thuis voelen. Water: reflectie, puurheid, balans, flow. Vuur: passie, transformatie, creatie. Wind/ lucht: beweging, spontaniteit, enthousiasme. Ether/ ruimte: expansie, vrijheid, verbondenheid.

 

“5 elementen Yin”

 

-          Yin is “een wijze van yoga doen”.  We blijven langer in de houdingen waarbij we focussen op onze adem, je kan het zien als “mediteren” in de houding. We gaan niet actief zijn in de houdingen maar ze eerder laten inwerken in ons lichaam. De focus ligt op loslaten en ontspannen.

 

“5 elementen Yang”

 

-          Een meer dynamische flow waarbij we zowel aan flexibiliteit als kracht werken. De lessen zijn dynamischer dan de 5 elementen yin maar ook in deze lessen nemen we tijd voor ontspanning en meditatie. 5 elementen Yang is ideaal voor mensen die graag een mix hebben van actief en passief, die graag dynamisch bewegen. Beweging zal leiden tot stilte vanbinnen.

 

Iedereen is welkom, met of zonder ervaring. Indien mogelijk breng een eigen matje mee, loszittende kledij is aangeraden.

3) Vinyasa Yoga/ Power Yoga

Bij Vinyasa yoga wordt er gezocht naar een balans tussen kracht en lenigheid. Dit doen we aan de hand van een vlot tempo. We vertrekken vanuit houdingen met de zonnegroet als basis en vullen dit aan met verschillende posities om variatie te brengen binnen de sequentie. Je mag je verwachten aan een intensieve les met originele houdingen die zorgen voor meer verdieping en inzicht in jezelf. Het is een yogastijl die best wel fysiek intensief is, maar het leert ons een evenwicht te vinden tussen inspanning en ontspanning. Dit is iets dat we in het dagelijkse leven ook kunnen gebruiken. Vinyasa yoga versterkt niet enkel onze fysieke kracht en flexibiliteit, maar door onszelf uit te dagen en geconcentreerd bezig te zijn met de ademhaling creëren we ook mentale veerkracht. De houdingen zijn zo opgesteld dat ze voor iedereen, ongeacht je ervaring, goed te volgen zijn.

Wat je mag verwachten:

  • Beter inzicht in de ademhaling
  • Het lichaam actief ontspannen
    Verbetering van de lichaamshouding en mindset
  • Inzicht in jezelf
  • Intensief, maar zeer toegankelijk
  • Ideale start om de dag op een positieve noot te beginnen