inschrijven
groepssessies
afspraak
Terug naar overzicht

Yoga

Binnen INNER wordt Yoga ingezet als voortraject van therapie, als nazorg, maar ook als ontspanningsmiddel. 

Ouder/Kind Yoga

Ouder-kind yoga kan je beschouwen als een uurtje qualitytime voor jou en je kind samen. Je kan het zien als een leuk, rustig en beweeglijk moment die je samen beleeft in een soms toch wel erg drukke week. Het is een moment waarop we geen doelen moeten vooropstellen of waarbij jullie niet moeten presteren. Het gaat om het samen “beleven” en samen “zijn”. 

Wat zijn de voordelen van ouder-kind yoga?

Samen “beleven” en “werken” staan centraal tijdens deze lesjes. Je leert elkaars talenten kennen en op een rustige manier omgaan met elkaar. Het samenwerken zorgt ervoor dat de band tussen jou en je kind versterkt word. Je beleeft samen plezier en deelt positieve ervaringen.

Zowel voor de kinderen als voor de volwassenen is het een manier om te werken aan hun zelfvertrouwen. Je helpt elkaar, ondersteunt elkaar en beleeft samen plezier waardoor jullie vertrouwensband de kans krijgt om verder te groeien. 

Hoe gaan we aan de slag?

De lessen zullen toegankelijk zijn voor zowel de ouders als de kids. Je hoeft zeker geen voorgeschiedenis te hebben van yoga. Het uurtje bestaat uit opwarmings- en grondoefeningen, enkele meditatiemomentjes, het prikkelen  van de fantasie door middel van een verhaal, het uitvoeren van enkele lichaamshoudingen, af en toe een ontspannende massage en vooral een grote portie enthousiasme.

Begint het al wat te kriebelen? Super welkom alvast!

Bij de actieknop Trainingen en selectieknop Yoga kids kan je jou inschrijven en direct online betalen. We starten in september de donderdag na school! 

Trainer: Byl Sofie

Pilates

In Inner geeft Julie Maertens (naamgenote van Julie, niet de psychologe zelf :-) Pilates lessen, waarbij extra aandacht wordt besteed aan een goede houding voor jouw lichaam. Elke botstructuur en elk lichaam is uniek. Het gaat erom wat goed voelt voor jou en waar jij de uitdaging wilt leggen. Met behulp van modificaties, zijn de oefeningen toegankelijk voor iedereen ongeacht je ervaring.


Het doel van pilates is om kracht en controle te krijgen over je lichaam. Houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest zijn hierbij de uitgangspunten. We versterken en stretchen de spiergroepen richting een sterk en soepel lichaam en werken steeds vanuit je centrum, de core.


Pilates zal je sterker, langer en leniger maken, maar ook verlichten van fysieke spanning en mentale stress, zodat jij je zelfzekerder en krachtiger voelt vanbinnen en vanbuiten. Heb je klachten als onrust, spanning, rug- en nekpijn of wil jij je flexibiliteit bevorderen, je houding verbeteren en lichaam sterker maken, dan ontmoet ze je graag op de mat.


Diploma’s en certificaten
2022 Yoga Teacher Training (200h) - Joachim Meire
2022 Opleiding Breathwork (50h) - Joachim Meire
2022 Pilates Teacher Training CPE (Classical Pilates Education Modules) & PMA:
Classic Mat & Volledig Toestellen (600h) - Joel Crosby (USA) en Els Lobbedey

Yoga voor volwassenen: welke vormen

Wat is het verschil tussen alle Yoga vormen die bij INNER Knokke worden gegegeven?

1) Mindful Bewegen

Tijdens deze lessenreeks gidsen we jou vanuit stress en pijn naar rust, kracht en balans in lichaam en hoofd.

In onze samenleving wordt onze mentale activiteit constant gestimuleerd en kunnen de stress levels hoog zijn. Contact maken met je lichaam helpt met het verwerken van stress en alle prikkels die je ontvangt tijdens de dag. Wanneer je bewust wordt van je lichaam kan je beter aanvoelen waar je grenzen liggen.  

Je lichaam is een levend klankbord die elke seconde van de dag met jou spreekt en communiceert. Je lichaam spreekt niet met woorden maar via signalen zoals spanning, pijn en temperatuur. Op tijd contact maken met je lichaam is dus één van de van de grootste cadeaus die je jezelf kan geven om de taal van je lichaam beter te leren begrijpen. 

Zo breng je jezelf op de hoogte met wat er energetisch, mentaal en emotioneel bij jou gebeurt.

Daarnaast is het ook belangrijk om ons bindweefsel, ook wel fascia genoemd, fit en gehydrateerd te houden om onze gezondheid en levenskwaliteit diepgaand te verbeteren in zowel mind als body.

Via de zachte maar krachtige bewegingen van de Bowspring-methode leer je met mindful aandacht bewegen om zo je gedachten te resetten en je lichaam vitaal te houden. 

Wat leer je tijdens deze reeks? 

  • Jezelf leren ontspannen
  • Thuiskomen in je lichaam 
  • Het hertrainen van een natuurlijke en lichte lichaamshouding
  • Gespannen spieren ontspannen en slapende spieren activeren
  • Functionele bewegingen die je kan integreren in je dagelijks leven 

2) Yin Yoga

Yin yoga is een statische vorm van yoga waar de focus ligt op de ligamenten, fascia en botstructuur. We blijven lang in de pose en geven we ons lichaam de tijd om zich te openen en ruimte te creëren. Hierbij speelt je ademhaling een belangrijke rol.

Deze stijl is geschikt voor iedereen, waarbij we extra aandacht besteden aan het unieke lichaam en de botstructuur van elke yogi.  In sommige poses gebruiken we props (bolsters, riemen en blokken) om je lichaam te ondersteunen zodat je volledig kan loslaten in hoofd en lichaam.  Je voelt je soepel, ontspannen en tegelijkertijd heel gefocust na deze practice.

 

3) Mindful Vinyasa Yoga

Mindful Vinyasa Yoga is de bewegingen laten vloeien in lijn met onze ademhaling. Waarbij we ook een mix van Hatha Yoga eraan toevoegen. Bij Hatha Yoga leren we langere poses aanhouden en werken op de juiste houding van de poses. We gebruiken een pose om ons lichaam dieper te observeren en dichter met ons lichaam te connecteren in plaats van zomaar de pose uit te voeren. Zo vergroten we onze aandacht voor het lichaam. 

Een goeie mix tussen relax and movement

4) Hatha Yoga

Bij Hatha yoga gebruiken we onze ademhaling als belangrijkste gids. Deze vorm van yoga is geschikt voor iedereen, omdat we de tijd nemen om in de pose te komen met focus op de juiste uitlijning van ons lichaam. De trainer reikt telkens opties aan zodat iedereen de voordelen van elke asana kan ervaren en in alle veiligheid kan bewegen. We worden bewuster van ons lichaam en onze geest door te voelen en te ademen, een zoektocht naar de vereniging van energieën binnenin.

Afwisselend wordt er gewerkt met moon of sun poses, afhankelijk van het gevoel dat we willen creëren in hoofd en lichaam.

5) Power Yoga

Bij Power Yoga wordt er gezocht naar een balans tussen kracht en lenigheid. Dit doen we aan de hand van een vlot tempo. We vertrekken vanuit houdingen met de zonnegroet als basis en vullen dit aan met verschillende posities om variatie te brengen binnen de sequentie. Je mag je verwachten aan een intensieve les met originele houdingen die zorgen voor meer verdieping en inzicht in jezelf. Het is een yogastijl die best wel fysiek intensief is, maar het leert ons een evenwicht te vinden tussen inspanning en ontspanning. Dit is iets dat we in het dagelijkse leven ook kunnen gebruiken. Vinyasa yoga versterkt niet enkel onze fysieke kracht en flexibiliteit, maar door onszelf uit te dagen en geconcentreerd bezig te zijn met de ademhaling creëren we ook mentale veerkracht. De houdingen zijn zo opgesteld dat ze voor iedereen, ongeacht je ervaring, goed te volgen zijn.

Wat je mag verwachten:

  • Beter inzicht in de ademhaling
  • Het lichaam actief ontspannen
    Verbetering van de lichaamshouding en mindset
  • Inzicht in jezelf
  • Intensief, maar zeer toegankelijk
  • Ideale start om de dag op een positieve noot te beginnen

Yoga voor tieners

Als tiener maak je op relatief korte tijd veel veranderingen mee. Zowel op fysiek, mentaal, emotioneel als sociaal vlak. Dit is niet altijd even gemakkelijk. Yoga en meditatie kunnen helpen bij het omgaan met deze veranderingen.

Samen met leeftijdsgenoten kan je de wondere wereld van yoga ontdekken. Yoga helpt je om uit je hoofd te komen en in je lijf. Je leert om meer te voelen en bewust te zijn van je ademhaling. Dit kan je helpen tot rust te komen en meer vertrouwen te hebben in jezelf.

De sequenties worden aangepast aan de noden van de tieners, aangezien zij zich in een periode bevinden waarin veel verandert en gebeurt. Daarom is het belangrijk om in die wervelwind van ervaringen en hormonale veranderingen het contact met het eigen lichaam te behouden en dat lichaam de mentale rust te bieden die het verdient. Dit uurtje biedt de mogelijkheid even dicht bij jezelf te komen en te groeien in je lichaam, kracht en persoonlijkheid.

Momenteel hebben wij geen aanbod voor tieneryoga. In de schoolvakanties zijn er wel regelmatig kampjes voor lagere schoolkinderen.

Kijk op de kalender voor de beschikbare data.

Yoga voor kinderen

Kinderyoga/ kleuteryoga

 

In deze drukke wereld is een moment van rust ook voor kinderen meer dan welkom. Een moment waarop ze kunnen loslaten en gewoon zichzelf mogen zijn. Via kinderyoga kunnen kinderen op een speelse manier met zichzelf en met yoga in contact komen

We doen verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen, spelletjes en relaxatie. Kinderen leren zo hun lichaam kennen en respecteren. Alle lesjes worden gegeven in de vorm van een verhaal en stimuleren zo de fantasie van de kinderen.

Trainer: Helena Gyselinck

Plaats: Yoga Knokke bij INNER

Wekelijkse yoga bieden wij momenteel niet aan voor kinderen. Elke schoolvakantie zijn er wel kampjes voor kleuters en lagere schoolkinderen. Kijk bij trainingen naar 'zomerstages' en klik erop. 

Kijk bij Kalender wanneer een nieuwe reeks start of boek een losse les. Meer info steeds te verkrijgen via info@inner-center.be